perjantai 13. heinäkuuta 2012

MEGApostaus menneistä, parhaista ja huippuhauskoista leiripäivistä

Soli ihan hilveesti, en oo postannu moneen päivään! hyi mua
Syynä on varmaan se etten oo muistanut ollenkaan että mun pitäis postata, ja myös se että olen luonteeltani laiska ja mun on yksinkertaisesti aina niin hirrrrveeeen vaikeeta alottaa jotain suurempaa hommaa :D Esim. huoneen siivous tai justiinsa tää erittäin pitkä postaus.
Olin siis leirillä 8.7-12.7 Ratsutalli Monzassa.
 http://www.ratsutallimonza.fi/
Mutta nyt minä sen teen ! :D

8.7 Lähtöpäivä:

Melkein koko aamupäivän olin koneella vaikka mun olis pitänyt vielä pakata muutama pieni juttu, joten kuten arvaatte, ne pienet jutut jäikin sitten 'viimehetken pakkaukseksi' jota tunnetusti kaikki vihaa, koska silloin jää ainakin yksi asia kotiin C: Ja niinhän minullekin kävi.. Puhelimen laturi jäi kotiin (Y) :D
13.30 lähti bussi Kampista, hyvin kerittii ja kuvailtiin toisiammekin siinä odotellessa ;)

Nea on nopea jaloistaan (Y) Taustalla näkyy meidän kamoja, jotka just ja just mahtu tavaratilaan :D Perus tytöt ;)

Bussissa kun oltiin se reilut 3 tuntia, niin tottakai meillä oli hauskaa . Nea hyppeli siellä pitkin tuolien yli ja yritti löytää mukavan istumapaikan, jossa voisi stalkata mua ja Emppiä samaan aikaan ;D Emppi kertoi hauskoja juttuja ja sillä lailla apua en muista mitä emppi teki


Joo, n. 17 oltiin jo tallilla. Vietiin kamat aittaan, jossa nukuttiin ja lähettiin kuvailemaan polleja C: Sori, mä oon niin laiska että jos oon jossain kiintoisassa ja kivassa paikassa tai jos tapahtuu jotain mageeta, en jaksa ikinä kaivaa kameraa pitkäksi aikaa esiin :D:


Laitumella laidunsi kärpäskimo (vas.) 24-vuotias mummeli Minni ja suloinen, lempeä, pullero 22-vuotias jyrämimmi Belina (oik.)

Tämä on Rusko, 9-vuotias Eestinponi ruuna, jonka säkä on 146 cm (melkein mun pituus :D)


Omnomnonmnon

Iiih!

Tämä on Välkkeen Eka "Eka", 13-vuotias Suomenhevos ruuna, jonka säkä on 155 cm :)

Emppi teki Ekasta tytön X) Eka oli myös Empin hoitsu

Huonoja kuvia, tiedän, mutta illalla keinovalaistulla tallilla ilman salamaa on vaikea ottaa hyviä kuvia..

Böö!

Tämä suloisuus on Midzi "Minni" 24-vuotias New Forestinponi tamma, jonka säkä on n. 138 cm. Minni oli Nean hoitsu :)


Ihana pieni mummeli! <33

Tämä on Belina "Bellu", 22-vuotias Vuonohevos tamma, jonka säkä on 146 cm

Bellusta tuli mun hoitsu ;) <3 <3 Se on ihanan lempeä pullero, joka tykkää jyrätä esteet jos siltä tuntuu!

Here is Jivvy "Jivi", 16-vuotias Lämminverinen EX-RAVURI ruuna , jonka säkä on 156 cm.

Jivistä piti tulla ekaks mun hoitsu, mutta päätin ottaa sittenkin Bellu The Pullaponin ;)


Tämä herrasmies on Pettaus "Pete", 10-vuotias Suomenhevos ruuna, jonka säkä on mahtavat 162 cm.

Pete on tallin letkeimpiä polleja, joka ei pienestä piittaa. Sen kanssa on rentoa ja kivaa mennä tunnilla ja laukkakin on kuin keinutuolissa istuisi <3
 Semmoista ekana iltana :)

9.7 Leiri alkaa!

Yö nukuttiin aika hyvin, mitä nyt saatiin kuunnella itikoita korvissa ja läpsiä niitä turhaan, sillä jostain niitä taas ilmestyi. Mäkin jouduin kaivautumaan mun makuupussin suojiin ihan kokonaan, ettei ne olis siinä vieressä inisemässä. Kuumahan siinä tuli tottakai :D
Aamulla, aamupalan jälkeen loput kolme leiriläistä saapui tallille. Yhestä 13-vuotiaasta tytöstä tykkäsin tosi paljonkin, ja juttua riitti hevosista mutta sitten 9-vuotiaat tytöt eivät olleet mitenkään hirveän kiinnostavia, mukavia tai kivoja.
Joka päivä ratsastettiin 2h päivässä, 1 h aamulla (n.9-10 aikaan) ja 1h illalla (n.16-17 aikaan) En saanut kuvia tai videoita tunneista, koska kukaan ei pystynyt kuvaamaan. Tuona päivänä mentiin ihan vain kentällä käyntiä, ravia ja laukkaa uralla. Mä olin liinassa Bellulla :D :S


10.7 Tallikisut

Mä olin nukkunu ekan yön yläsängyssä mutta toisena yönä siirryin alasänkyyn ihan vaan hyttysten takia. Toivoin että alhaalla niitä olis vähemmän. Pieleen meni :P Nyt kun oon kotona mulla on muutama kymmen näitä puremia ._. Ai niin joo, paikka kuhisi myös paarmoja, joiden puremia sain myös osakseni.

Tunnit oli normaaleita, mentiin perusaskellajeja mutta mä olin vieläkin liinassa (Liina on pitkäpitkä köysityyppinen naru, jossa hevonen kulkee ympyrää ja jonka toisessa päässä on ihminen, joka pitelee liinaa ja hevosta ympyrällä). Mä olin liinassa ihan siksi, että Sari halusi katsoa mun tasapainoa, sillä vajaat vuodessa tasapaino ei ole niin paljoa vielä kehittynyt. Ja hevosen selässä oikeanlainen istunta ja sen säilyttäminen kaikissa askellajeissa on haastavaa.

Sitten, iltatunnin jälkeen meitä odotti jo mun arvaama leirikaste! :)) Tallin 14-vuotiaat leiriavustajat oli järkänny meille kunnon leirikasteen, mikä siis tottakai sisälsi ällöttäviä ja inhottavia kohtia! :P

Ensiksi meille laitettiin jätesäkit yllemme, ettei meidän vaatteet menis ihan sotkuun. No kyllähän ne meni.
Sitten meidän silmät sidottiin pinteleillä (katsokaa kuvahausta mitkä on pintelit) ja meidät laitettiin pitkään köyteen, jota piti seurata. Ensiksi asteltiin jonkun aikaa kahden ämpärin luokse. Piti työntää ensiksi toiseen ämpäriin pää, jossa oli -yllätysyllätys- vettä. Sen jälkeen pää työnnettiin ämpäriin, mikä oli täynnä turvetta (eli sitä mitä laitetaan yleensä hevosen karsinaan lattialle) Siinä sitten oltiin pää täynnä turvetta :D Ja vielä yllätykseksi, päähämme kaadettiin sangollinen kylmää vettä, jes (Y)
 Seuraavaksi käveltiin jonkun matkaa, jonka aikana meihin valeltiin päähän ja käsiin öljyä, hyi! Voitte kuvitella miltä tuntuu kun on silmät sidottuna eikä tiedä mitä on se ällö mönjä, joka valuu pitkin naamaa.
Samalla paitoihimme tungettiin matoja, jotka osoittautuivat pehmeiksi kiekuramakaroneiksi :) Kävelimme myös "matopolun" läpi, joka oli täynnä makaroneja. Ne pursuivat varpaiden välistä ällöttävästi :P :D
Sitten meidän piti möyriä tunnelista, joka oli kentällä. Piti möyriä maha viistäen maata eteenpäin ja eteenpäin, kunnes sai nousta ylös. Me oltiin täynnä hiekkaa, hyi!
Loppusilaukseksi oli ruokailun aika :P Meille annettiin jokaiselle reilu ruokalusikallinen purumaista mömmöä, joka oli tulista. Se olikin hevosen kivennäisaineita hot spice-mausteella :DD Hyi, se oli inhottavan makusta yök ! Mutta minä olin urhea ja otin vielä 5 ruokalusikallista lisää ;D

Siinä oli meidän mahtava ja ällö leirikasteemme, kiitos siitä parhaille ja ihanille leiriavustajillemme!
 Onneksi päästiin rantasaunaan ja uimaan sen jälkeen ;)

Illemalla löysin vielä tallilta 3 tallikisua, ja olin ihan taivaassa kun sain ne kaikki syliin yhtäaikaa! <3 Tuli niin mieleen Suri (jota ei vieläkään ole löytynyt) ja olin ihan haltioissani kun otin vielä yhden niistä hetkeksi sänkyyn nukkumaan C: <33

Tuo tuli mun kanssa nukkuman sänkyyn, tuitui <33 Mutta koska sillä oli punkkeja, oli pakko laittaa se ulos myöhemmin :/

Tämä oli mun lempparikisu, IHANA KISU nimeltään <3 <3 <3 Se oli ihaaannaa kisuuuuuu <3 <3 Olisin voinu ottaa sen kotiin!



Tuitui kisu <3

 11.7 Hevosten uitto ja kota-ilta

Tokavikana päivänä pääsin pois liinasta ja menin muiden perässä uralla, jopa laukkasin! :) Bellun laukka on pompottava, ja kun sanottiin että "istu satulaan" niin mä hypin siellä satulassa ainakin 5 cm korkeutta :D

Ennen iltatuntia käytiin uittamassa hevoset läheisellä järvellä ilman satulaa. Tai no, koska otettiin vain 3 ponia mukaan, mukaanlukien Bellu, niin jouduin vaihtamaan vuoroja yhden 9-vuotiaan kanssa järvellä. Ja se halus satulan ._. Joten menin Bellulla satulalla.. Kivaahan sielläkin oli, kahlattiin vähän yli Bellun mahaan saakka, mua talutti itse ratsastuksenopettaja siellä leirillä :) Muuten, yks poni teki tarpeensa siellä keskellä järveä ja ne jäi vana kellumaan siihen vedenpintaan :3 Ihanaa. Uitosta ei muuten kuvia eikö videoita koska en saanu ketään kuvaamaan..

Iltatunnilla mentiin ilman satulaa, mä otin Peten koska sillä oli pehmeet askellajit. Ja niinhän sillä oli, mutta silti ravin aikana oli vaikeuksia siellä satulassa pysyä ! :D Onneksi pysyin ;) Laukkaa ei menty ollenkaan.
Ennen nukkumaanmenoa Nea keksi jymäyttää vähän näitä 9-vuotiaita tyttöjä ihan leikkimielessä, johon se juonitteli mukaan myös leiriavustajat. Ne ryskytti ekaks yhdessä heinäladon ovea ja palas talliin sitten juoksujalkaa ja kysyi "kauhuissaan" että "Kuulittekste ton hirveen äänen?" ja tällasta. Ne pienet tytöt säikähti ihan kauheesti, ja kun lopulta Nea kertoi että se oli sen idea ja ei ollu ketään tallikummitusta olemassakaan, se toinen tyttö säikähti ihan kamalasti, purskahti itkuun ja paineli aittaan. Leiriavustajat sai sen tyynnyteltyä eikä sen suurempaa haloota sitten onneksi syntynytkään.. :)

Illalla mentiin vielä kaikki kodalle viettämään iltaa. Siellä oli mukava tunnelma kivassa kota-hökkelissä makkaraa, maissia, paahtoleipää ja vaahtokarkkeja mussuttaen :) Ai niin, meidän oli määrä tehdä niistä leirikasteen jätesäkeistä kunnollinen asukokonaisuus ja esittää ne sitten kota-iltana. Mä tein naisten kengitysessun, jossa oli lisäyksenä suklaapatukka :D Sori, ei siitä kuvia kun se katos johonkin :/


12.7 Lähtöpäivä, nouuu!

Jep, en olis halunnu lähteä vaan jäädä vielä ainakin viikoksi tallille :D Mutta pakkohan se oli, onneks leiri päätty vasta 15.00 (meillä jo 13.50 koska bussi lähti sillon) niin saatiin pidettyä aamutunti + leirikisat ! :))

Aamutunnilla kokeiltiin jockey-ratsastusta. Eli sitä ratsastustapaa, millä jockeyt ratsastaa laukkakisoissa hevosilla. Niillähän on sellaset kypärät ja hehtaarilasit päässä ja sit ne on kyykyssä siellä satulassa laukkaratsun selässä. Jos ootte ikinä nähny vaikka telkusta.
Niin, lyhennettiin siis jalustimet ja oltiin kyykyssä siellä satulassa. Nojattiin eteenpäin eikä hipaistukaan satulaa joten tasapaino kehittyi ja hurjasti! Menin käynnissä niin ja ravissa pieniä pätkiä Bellulla, mutta kyllä se on niin että huhhuh! Jalat väsyy nopeasti ja muutenkin asennossa pysyminen pompottavassa kyydissä on haastavaa. (On muuten tutkittu että keventäminen satulassa, eli satulasta nouseminen jalustimien varaan joka toinen sekunti aina 15 minuutin ajan on yhtä tehokasta kuin 15 minuutin hölkkä!)

Leirin viimeinen ratsatustunti olikin sitten ne leirikisat. Meidät jaettiin pareittain ja mä päädyin pariksi sen kivan 13-vuotiaan tytön kanssa. Sai valita yhden kisahevosen per pari ja me otettiin se varma, ei-pomputtava Pete :) <3
Kisat koostui viidestä osiosta, kaikki osat koostui pujottelusta ja erilaisista tehtävistä. Me kisattiin Ruskoa ja niitä kahta nuorempaa tyttöä vastaan.

Ensimmäiseksi oli perunakuljetus. Siinä piti pujotella muutaman pölkyn ohi ja sitten tulla satulasta alas, onkia suulla vesiastiasta peruna ja nousta se suussa takaisin satulaan. Sitten mun pari antoi mulle lusikan, johon mä laitoin sen perunan, lusikan pää suuhun ja se suussa pujottelin takaisin maaliin. Jos peruna tippui, pari antoi sen takaisin ja taas mentiin. Ei voitettu sitä osiota.. 

Toiseksi oli ämpärikuljetus. Siinä piti pujotella hevonen samalla nappaamalla ämpäri yhdestä "pölkystä", kuljettamalla se pujottelemalla harjan luokse, napata harja toisen pölkyn päältä ämpäriin, pujotella taas, viedä harja toisen pölkyn päälle, pujotella takaisin samaa reittiä ja laittaa ämpäri saman pölkyn päälle missä se oli. Molempien piti tehdä se vuorotellen. Ei voitettu sitä osiota vaikka oltiin alussa johdossa.

Kolmas laji oli vesilasin kuljetus. Siinä pari kaatoi vesilasiin mulle vettä melkein täyteen, ja sitten se toisessa kädessä ja ohjat toisessa kädessä piti pujotella pölkyistä ja takaisin. Vesi piti pysyä lasissa. Sen tehtävän tarkoitus oli parantaa käsien paikallaoloa ratsastaessa, eli jos ratsastat niin joka askellajin ja käännöksen aikana kädet ovat vierekkäin hevosen sään yläpuolella, eivätkä ne siitä mihinkään liiku. Sitäkään ei voitettu :D

Neljäs laji oli hauskin: Istuin väärinpäin satulaan ja siinä pysyin kun pari talutti minut pujotteluradan läpi. Melkein tipuin kun ravissa mentiin :D Ainoa kohta, mistä pidin kiinni oli satulan takakaari. Ei voitettu sitäkään..

Viimeinen muttei vähäisin laji oli pelkkä nopeus. Piti pujotella rata läpi mahdollisimman nopeasti. Menin ravia, mutten laukkaa, pujottelu oli kuitenkin aika tiheää. 

Ei voitettu leirikisoja mutta se ei ollut tärkeintä, vaan se, että meillä oli HAUSKAA!
Erinin pakkailufiiliksiä B-)
 Sitten pakattiin ja hyvästeltiin rakkaat hevoset ja ihanat uudet ystävät. Halattiin toisiamme ja rutistettiin kaikki kuoliaiks. Kylhän siinä vähän itketti kun vilkutettiin autosta muille.. Mutta kuten sanoin, fiilis oli leirillä mahtava ja tätä paikkaa jäi kova ikävä. Mä lupasin että jokuvuos mä tulen vielä uudelleen sinne :) 

Sitten vaan kotimatka takaisin.. Emppi sekos ihan täysin, lauleli vaan jotain, yhes vaihees säikäytti mut miljoona kertaa penkkien välistä ja yhessä vaiheessa se makas bussin lattialla O.o siltä tais jäädä lääkkeet ottamatta.. Mä nukuin muutaman minuutin kun olin niin väsyväsy. Sit kuulemma yhes vaihees mul oli roikkunu pää sillei alaspäin :D


KIITOS RATSUTALLI MONZA, TE OLITTE HUIPPUTALLI,
HALATAAN KUN TAVATAAN! <3


 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti